Klädkoder

Efter en trevlig dag ute i solen inne i stan, började jag tänka.

Eller, ja, jag tänker ganska ofta, men ofta är det så ointressanta saker att jag inte bryr mig om att fortsätta utveckla tanken vidare så att jag kan ställa frågor utifrån min tanke. Idag, däremot, började jag tänka till ganska rejält.

Jag tittade mig omkring, där i Kungsträdgården, och såg - så som många andra också såg - människor. Människor i kläder, rättare sagt.

"Men Simon, varför berätta om att du sett människor i kläder?" kan man fråga. Jo, när jag såg deras kläder, och då främst de yngres kläder, såg jag att de nästan alla bar liknande kläder.

Av alla de yngre kvinnorna jag såg hade minst 7 av 10 av dem ett vitt eller svart linne, täckt av en skinnjacka, matchad med ett par jeans av mörkt eller ljust slag (färgen på byxorna berodde tydligen på ifall linnet var svart eller vitt).

Av de yngre männen hade 5 av 10 ett par korta byxor (se skillnaden mellan kortbyxor och korta byxor), och en färgglad tjocktröja.

Jag är, som många antagligen inte vet, mycket med tanken på att ha skoluniform - allt ifrån att känna samvaron och magin att alla bär liknande kläder till att valet av kläder man måste ta på sig på morgonen sjunker drastiskt är som en dröm för mig. Jag har igenom hela min skolgång velat ha en skoluniform, strecksrykna byxor med en stilig kavaj till det; eller om man är lite farlig, en löst sittande skjorta som den översta knappen är uppknuppen på, men en slips som hänger på sned.

Skolemblemet som sitter fint på bröstet, som bärs stolt av dess bärare.

Jag suckade åt tanken att alla liknade varandra. Tänkte sedan att jag inte förstod varför folk var så emot skoluniformer, och suckade ännu en gång, nu i bara frustation.

Jag förstår ofta inte hur folk tänker.

Vi ser ändå alla likadana ut i skolan. Och står man ut, ja då blir man mobbad. Och kom inte och säg att det inte är sant - jag blev själv mobbad för att jag inte klädde mig kvinnligt i 4an till början av 6an.

Folk får sneda blickar från folk ifall de inte har en skinnjacka på sig. Om de har annorlunda kläder.

Så, varför är vi så emot skoluniformer?

Kanske samma anledning som att vi är så emot stränga lärare, långa skoldagar och mycket läxor.

Jag säger endast en sak till - jag gillar de stränga lärarna hundra gånger mer än vad jag gillar de slappa, och när jag blir den lärare jag vill bli ska jag se till att de alla står i ett rakt led innan de kommer in i klassrummet, att de står rakt bakom sina stolar innan de får sätta sig ner, och att de faktiskt lyssnar på mig när jag pratar. Och om skolan då har skoluniformer (vilket jag får hoppas, då jag ska bli engelskalärare i Kina, Thailand eller Japan), skulle jag ligga vaken på nätterna och önska att jag hade haft samma tur som de eleverna jag lär ut att få vara med gå i en sådan underbar skola.

Och jag skiter helt i vad andra tycker.

Det där kanske var mer än endast en sak. Men vem bryr sig?

Kommentarer
Postat av: Alexander

Smart tanke Simon. Måste hålla med att valet att sätta på sig en skoluniform är mycket lättare än att stå timmar och välja kläder.

För som du säger, vi ser ju likadana ut ändå.

2011-05-14 @ 20:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0