Att tänka om

Sverige ligger i dåligt ekonomiska förhållanden. Barnen föds som på rullband, och maten håller på att ta slut. Staten måste göra något, och Kinas idée fungerar inte - med dryga 100 miljoner invånare i Sverige klarar vi inte av med att få fler barn. Drastiska åtegärder läggs in, och staten har kommit med en ny lag; Bara homosexuella par får vistas i Sverige.

Att vara i ett heterosexuellt förhållande resulterar till fängelse, och barnen som föds i ett sådant förhållande sövs till döds direkt.

Endast de laglydiga homosexuella har en chans att få barn, och varje år väljs 100 par ut som genom konstbefruktning och surrogatmamma får små fotsteg springande runt om i huset.

Så, som heterosexuell, skulle du vilja att det här hände? Och som homosexuell, skulle du tillåta lagstiftningen?

Jag valde att fråga runt bland de jag känner, både homosexulla, bisexuella, heterosexuella och en och annan transexuell, och nästan alla jag frågade fick jag svaret att en sådan lag var fel och inte borde få verkställas.

Nästan alla sa att det var exakt samma sak åt båda hållen; alla borde få vara som de är och få ha de liv de vill ha, utan att någon ska lägga sig i hur de väljer att se på sina liv. Fast, jag fick två svar som chockerade mig ganska mycket, eftersom 1) jag visste inte att de tänkte så, och 2) svaren var ganska hemska.

Det första av de två svaren var Vad ska jag säga, det är olika när det gäller bögar och straighta personer. Vi straighta är normala, och bögarna och flatorna är sjuka i huvudet som ens kan tända på samma kön.

Jag ställde då motfrågan: "Men sådanna situationer är inte ovanliga; bara att det är i motsatt riktning, och att då homosexualiteten riskerar dödsstraff, och inte enbart fängelse."
Här valde personen i fråga att inte svara alls.

Det andra svaret var Alltså, det beror på... Om det var två tjejer skulle det vara okej - det är ju hett att titta på -, men två killar är bara äckligt och det kan jag inte ens tänka på.

(fotnot; jag översatte det första svaret från engelska, samt så gjorde jag den andra texten mer förståerlig (ord som asså blev alltså, ja blev jag osv.).)

Jag skrev dock inte det här för att klaga på bekanta jag har, utan får att fråga er frågorna; hur skulle ni känna över den här lagen (då både som homosexuell och heterosexuell)? Skulle ni bryta den (som heterosexuell)? Och skulle man kunna vara helt övertygad om att alla homosexuella egentligen var det, eller letade de bara en partner för att inte vara singlar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0